Search This Blog

Sunday 31 August 2014

ERTI SEBUAH PERSAHABATAN Bahagian 2


SEKARANG...
‘Kenapa  aku  buat  macam  tu?  Kalau  aku  tak  buat  macam  tu,  mesti  kami  boleh  berkawan  lagi,’  Mira  terus-terusan  menyalahkan  dirinya.  Dia  fikir,  mungkin  dia  tak  patut  membalas  seragan  mereka.  Mungkin  jika  dia  berdiam  hingga  kemarahan  mereka  reda,  mereka  boleh  berkawan   semula  seperti  dahulu.  Mira  terus  tersedu-sedu  menangis.
“Hai  awak,”  satu  suara  lelaki  menegurnya,  membuatkan  dia  tersentak.  Apabila  Mira  mengangkat  mukanya,  seorang  pelajar  sekolah  menengah  sedang  berdiri  di  hadapannya.  Macam  mana  Mira  tahu  lelaki  itu  pelajar  sekolah  menengah?  Sebab  lelaki  itu  memakai  uniform  sekolah  menengah,  macam  Mira  jugalah!
Apabila  diamati  muka  lelaki  itu,  Mira  tahu  lelaki  itu  bukan  dari  sekolahnya,  ‘Ah,   mungkin  dari  SMK  Seri  Anggerik,’  desis  hati  Mira.  Lebih  sukar  untuk  mengetahui  lelaki  itu  dari  sekolah  mana  disebabkan  lelaki  itu  tidak  mepunyai  lencana  mahupun  tanda  nama  pada  uniformnya.
“Awak,  tengok  apa  tu?  Handsome  sangat  ke  muka  saya?”  lelaki  itu  mula  segan  apabila  Mira  merenungnya  begitu.
“Siapa  awak?”  tanya  Mira  tanpa  menghiraukan  kenyataan  puji  diri  lelaki  itu,  Lelaki  itu   pula  terus  duduk  di  sebelah  Mira  apabila  Mira  bertanya  begitu.
“Nama  saya  Ammar  Zaihan.  Panggil  saya,  Jay.  Saya  tak  berlagak  mat  salleh,  okay?  Memang  dari  kecil  orang  lain  panggil  saya  Jay,”  celoteh  Zaihan  diakhiri dengan  huluran  tangan  untuk  bersalaman,   tetapi...
“Bukan  muhrim.”  Dua  perkataan  dari  mulut  Mira  itu  cukup  membuatkan  Zaihan  malu  lalu  perlahan-lahan  menarik  tangannya.  Masing-masing  senyap  selepas  itu.
“Mira,”  Mira  pantas  menoleh  apabila  Zaihan  memanggil  namanya.                         
“Mana  awak  tahu  nama  saya?”  dahi  Mira  berkerut-kerut  tanda  hairan.  Seingat  Mira,  Zaihan  seorang  sahaja  yang  beria-ia  mengenalkan  diri  tadi,  Mira  diam  sahaja.
“Awak,  saya  ni  dah  17  tahun  hidup.  Tak  mungkinlah  sayya  tak  tahu  baca  tanda  nama  awak  tu,”  Mira  tersipu-sipu  malu.  Tanda  namanya  dipandang  sekilas.  Dia  ingat  Zaihan  stalker  tadi.

“Mira,  kenapa  awak  menangis  tadi?”
“None  of  your  bussiness.”
“Sebab  awak  putus  dengan  boyfriend  awak?”
“Tak.”
“Awak  ada  masalah  dengan  famili  awak?”
“Tak.”
“Awak  gagal  peperiksaan?”
“Tak.”
“Awak  gaduh  dengan  kawan?”

Mira  terdiam.  “Jadi  betullah,  awak  gaduh  dengan  kawan  awak,”  kata  Zaihan  lagi.  Mira  masih  mendiamkan  diri.
Tiba-tiba,  Zaihan  bangun.  “Jom  teman  saya  jalan-jalan  dalam  mall  ni.  Ada  benda  yang  saya  nak  beli,”  Zaihan  mempelawa.
“Saya  tak  kenal  awak,”  kata  Mira.  Lagi  sekali  dahinya  berkerut.  Nampak  lebih  selekeh  apabila  dia  buat  muka  begitu  dengan  tudungnya  yang  sememangnya  selekeh  akibat  menangis  tak  ingat  dunia.
“Ala..  tadi  kan  saya  dah  kata,  nama  saya  Ammar  Zaihan.  Nak  panjang  lagi,  Ammar  Zaihan  bin  Shahril.  Panggil  saya,  Jay.  Kalau  awak  nak  panggil  saya  Abang  Jay  pun  tak  apa  sebab  saya  rasa  awak  lagi  muda  daripada  saya,  kan?”  Zaihan  membebel  namun  Mira  masih  was-was  untuk  menerima  tawaran  Zaihan.
“Awak,  kalau  awak  takut  saya  kidnap  awak,  itu  ialah  satu  masalah  yang  sangat  tak  perlu  dirisaukan.  Awak   tengoklah  badan  saya  ni,  tulang  sahaja.  Awak  pula..  urm..  berisi  juga,”  Zaihan  sempat  mengutuk  dalam  membuktikan  dirinya  bukan  orang  jahat.

Mira  hanya  tersengih.  Malu apabila  Zaihan  dapat  menebak  apa  yang  dibayangkannya.  Buat  seketika,  Mira  lupa  tentang  ‘sahabat-sahabat’nya.


BERSAMBUNG...

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Okay tak? Maaf... dah 4 hari tak update cerpen ni. Terima kasih kerana membaca!!

6 comments:

  1. Pendeknya kak oi! Part 3 buat pepanjang sikit!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sabar dik sabar... separuh dari iman tu. *buat muka innocent*

      Delete
  2. Woi, cepat sambung. Haha (suka hati aku nak mengwoikan orang. Mentang-mentang awak kawan saya haha)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Woi!! Sabarlah!! Esok petang saya masukkan bahagian ketiga *kot*

      Delete
  3. Terbaik!!!! Itu je yang boleh saya komen. Tak terkata sebab best giler cerpen ni. Hahaha.

    ReplyDelete