Search This Blog

Thursday 14 August 2014

SAKA DUA DUNIA Bahagian 2




Keesokan  paginya,  Afif  pergi  ke  bengkelnya  dan  kereta  Danish  sudah  ada  di  situ.  ‘Tak  faham  bahasa  betul  dia  ni,’  rungut  Afif.  “Oh,  Afif!  Lama  aku  tunggu.  Kau  tahu  tak  siapa  pemilik  bengkel  ni?”  tanya  Daniel  sambil  tersenyum.  ‘Dia  ni,  sekejap  saya,  lepastu  abang,  sekarang  guna  kau-aku  pula.  Tak  ada  pendirian  ke  apa?’Afif  mencemuh  dalam  hati.  “Kau  buat  lawak  ke?  Kau  dah  tahu  ni  bengkel  aku,  kan?  Kalau  kau  tak  tahu  pun,  dah  tentu  kau  boleh  baca  sign  ‘Bengkel  Motor  dan  Kereta  Afif  Khairil’  tu  kan?”  Bebelan  Afif  membuatkan  Danish  tersengih.
“Kenapa  kau  datang?  Kan  aku  kata,  jangan  jumpa  aku  lagi,”  Afif   sudah  pada  tahap  merayu  kepada  Danish.  “Tak  adalah,  semalam  bila  aku  lalu  depan  bengkel  ni,  aku  nampak  ada  ‘benda’  bertenggek  atas  bumbung  bengkel  kau  ni,”  beritahu  Danish  sambil  memandang  ke  arah  bumbung.
“Benda?”  tanya  Afif,  dahinya  berkerut.  “Kau  percaya  pada  benda  halus?”  saat  mendengar  Danish  berkata  begitu,  Afif  terus  menarik  tangan  Danish.  “Kau  balik.  Jangan  datang  cari  aku  lagi,”  Afif  berkata  tegas  sambil  menolak  tubuh  Danish  masuk  ke  dalam  kereta  Danish.
“Weh,  kenapa  ni?”  Danish  bertanya sebaik  dia  keluar  semula  dari  keretanya.  “Tolonglah  balik.  Tolonglah  balik.  Tolonglah  balik,”  Afif  membebel-bebel  antara  dengar  dan  tidak.  Danish  betul-betul  terperanjat  dengan  perubahan  mendadak  Afif.  “Afif,  kenapa  ni?”  “Tolonglah,  tolonglah  balik.”  Kini,  Afif  sudah  melutut,  merayu,  suarany  seperti hendak  menangis.  Danish  yang  panik  memegang  bahu  Afif.
“Afif,  dengar  sini.  Aku  rasa  kau  kena  buatan  orang.  Aku  rasa  ada  orang  tanam  sesuatu  dekat  kawasan  bengkel  ni  supaya  bengkel  kau  tak  maju,”    Danish  cuba  menerangkan  kepada  adiknya.  “Ini  bukan  buatan  orang,  ini  saka.  Baliklah,”  Afif  mengeluh.
“Afif,  kau  duduk  dulu.  Biar  aku  yang  cari  benda  tu,”  Danish  cuba  menarik  Afif  untuk  berdiri  tetapi  tangan  Danish  ditaik  Afif.  “Baliklah.”  Kata-kata  adiknya  itu  hanya  dibiarkan.  Selepas  memberi  botol  air  mineral  miliknya  kepada  Afif,  Danish  mula  mencari  benda  yang  harus  dihapuskan  itu.
Danish  mencari  benda  yang  tak  pasti  itu  seperti  orang  gila.  Setiap  tanah  yang  berbonggol  digalinya.  Semak-samun  berhampiran  diredahnya.
Melihat  Danish  begitu,  Afif  berasa  terharu.  Orang  yang  baru  ditemuinya semalam  sanggup  bersusah-payah  agar  bengkelnya  maju.  Rasa  bersalah  turut  menerjah.  Dia  begitu  tekun  menghalau  orang  sebaik  ini  walaupun  dia  sekadar  memegang  janji  dengan  ibunya.

“Afif,  dah  jumpa!”  lamunan  Afif  terhenti  apabila  Danish  berlari  ke  arahnya  dari  semak  berhampiran.  Danish  menghulurkan  satu  bungkusan  kecil  yang  dibalut  dengan  kain  hitam.  “Apa  ni?”  Afif  bingung.  “Ada  orang  tanam  benda  ni  dekat  bengkel  kau  supaya  tak  ada  pelanggan  datang  sini.  Dengkilah  tu,”  Danish  berkata  begitu  membuatkan  muka  Afif  pucat  semula.  Tangannya  ditarik  semula,  tidak  jadi  hendak  menyentuh  kandungan  bungkusan  itu.  ‘Penakut  juga  adik  aku  ni,’  Danish  berbisik  di  dalam  hati,  tawanya  ditahan,  takut  Afif  terasa.
“Habis,  nak  buat  apa  dengan  benda  ni?”  tanya  Afif.  “Sekejap  lagi  aku  call  ustaz  aku,  tanya  fasal  tu,”  kata  Danish  lalu  mengeluarkan  telefon  bimbitnya.
Apabila  Danish  mula  mendail,  dia  terdengar  deruman  enjin  motorsikal.  Dia  menoleh  dan  dia  dapat  melihat  dua  orang  lelaki  berbadan  sasa  turun  dari  motorsikal.  Dia  menoleh  semula  ke  arah  Afif  dan  muka  yang  sudah  dibasahi  peluh.
Belum  sempat  dia  bertanya  Afif   mengapa,  Afif  sudah  mencabut  topinya  dan  meletakkannya  di  atas  kepala  Danish  sehingga  separuh  muka  Danish  ditutup  oleh  muncung  topi  itu.  “Senyap.  Jangan  cakap  apa-apa,  jangan  buka topi  tu.  Jangan  toleh  belakang,”  Afif  yang  sudah  berdiri  mengarah  Danish. 
“Afif!”  panggil  lelaki  yang  menunggang  motor  tadi,  Man.  “Mana  duit  bos  aku?”  Man  bertanya,  tersenyum  sinis.  “Aku...  belum  ada  lagi  duit  tu,”  Afif  bersuara  dalam  takut.  “Bila  kau  nak  ‘ada’kan  duit  tu?”  Kali  ini,  Din  pula  yang  bertanya.   “Bagi  aku  satu  minggu  lagi,”  rayu  Afif.
Din  mencengkam  kolar  Afif.  “Dah  berapa  minggu  kau  cakap  macam  tu?!  Pinjam  pandai!  Bayar  tak  reti!”  satu  tumbukan  singgah  di  perut  Afif.  “Berapa  hutang  dia?”
Danish  masih   tidak  memusingkan  badannya.  “50  000  ringgit.  Kenapa ?  Kau  nak  bayar?”  berang  Din  apabila  ‘perbualan’nya  dan  Afif  diganggu.
Danish  mengeluarkan  buku  cek  lalu  menulis  ‘Seratus  Ribu  Ringgit  Sahaja’  pada  satu  cek  kosong.  “Aku  bayar,”  Danish  menghulurkan  cek  itu  sambil memusingkan   badannya.  “KAu  siapa?”  Anak-anak  buah  lintah  darat  itu  hairan  melihat  bilangan  dua  kali  ganda  hutang  Afif  di  atas  cek  itu.  Danish  menanggalkan  topinya.  “Aku abang  dia.”

Apabila  samseng-samseng  itu  pergi,  Afif  mengamuk.  “Eh  budak  bandar!  Kenapa  kau  bayar?!  Kau  nak  tunjuk  bagus  ke?!!”  jerit  Afif.  “Yang  kau  marah  sangat  kenapa?  Aku  dah  tolong  bersyukur  je  lah!”  Danish  turut  menjerit  apabila  pertolongannya  dibalas  makian.
“Kau  ingat  kau  bayar  tu  membantu  aku  ke?!  Lagi  menyusahkan  aku  kau  tahu!”  Afif  terus  menjerit.  “Apa  benda  yang  menyusahkan  kau?!  Kalau  dah  bayar  tak  mungkin  dia  orang  akan  cari  kau  lagi!  Tadi  kau  kena  tumbuk,  hari  lain  entah  apa  pula  jadi!”  suara  Danish  pula  memetir.  “Ah!  Kau  ingat  dia  orang  akan  berhenti?!  Silap-silap  aku  kena  bunuh!  Dengan  kau  sekali!”  Afif  terus  menjerit  walaupun  pandangannya  semakin  kabur.  “Nonsense!  Kau  tak  perlu  nak  berla-  Afif!  Hidung  kau  berdarah!”
Di  dalam  kereta,  mereka  berdua  mendiamkan  diri.  Afif  memandang  ke  luar  tingkap,  Danish  pula  fokus  kepada  pemanduan.
Sewaktu  di  klinik,  doktor  memberitahu  Afif  demam  kerana  keletihan  dan  kurang  tidur.  Bil  dan  kos  ubat  Afif,  Danish  juga  yang  bayar.  “Aku  demam  sikit  je,  dah  nak  paksa  aku  ke  klinik.  Dasar  budak  bandar!”  cemuh  Afif.  Danish  buat  tidak  dengar  sahaja.
“Afif,”  Danish  memanggil  perlahan.  “Afif,  why  are  you  always  pushing  me  away?  Even  the  first  time  we – sorry.  Kenapa-“  “Because  meeting  new  people  means  responsibilities.  Especially  meeting  people  like  you,”  Afif  memotong  kata-kata  Danish.  Danish  pula  tersenyum  malu.  Dia   fikir  Afif  tidak  tahu  berbahasa  Inggeris.
“Mak  suruh  kau  jaga  aku?”  tanya  Danish  lagi.  “Mmmm..”  itu  sahaja  jawapan  Afif.  “Kenapa?”  Soal  Danish.  “Sengaja,”  Afif  malas.  “Cakaplah  betul-betul,”  Danish  bengang  dengan  jawapan  itu.  “Mak  kata,  kalau  aku  nak  kahwin,  aku  kena  reti  jaga  orang.  So  aku  trial  run  aku  jaga  kaulah.”  “Bengong!”  Tangan  Danish  menumbuk  bahu  Afif.  “Aduh,  sakitlah!”  Afif  memegang  lengannya  yang  disuntik  tadi.  “Oh,  sorry.  Lupa!”  Mulut  Danish  meminta  maaf  tetapi  selepas  itu  dia  ketawa  terbahak-bahak.  “Lembik  juga  kau  ni!”  Muka  Afif  mencuka.  ‘Kurang  asam!’

Sejak  hari  itu,  Afif  perlahan-lahan  terbiasa  dengan  kehadiran  Danish. Danish  mengajar  Afif  bersolat  semula.  Benar,  selepas  membuang  benda  yang  dijumpai  di  bengkelnya,  Afif  sudah  tiada  masalah  untuk  solat.  Dia  bersyukur  kepada  Tuhan  dan  berterima  kasih  kepada  Danish.

Namun,  Afif  masih  takut  kalau  saka  dari  dua  dunia itu  mengganggu  Danish.  Jika  Danish  diganggu,  sekali  gus  dia  telah  mungkir  janji  dengan  ibunya.  Saka  dunia  nyata,  lintah  darat  dan  samseng-samseng  itu.  Saka  dunia  ghaib,  Supiron.  Dan  Danish  masih  tidak  tahu  tentang  Supiron.

~TAMAT~

BERSAMBUNG....

Hahaha... MZ gurau sahaja.  Jangan risau... ada sambungan lagi. Berkerut muka kawan MZ  Sarra Sophie bila MZ kata cerita ni tamat setakat ni waktu dia mula-mula baca dulu. Oh ya, jemput baca blog Sophie ye! ini link dia:  http://sarrasophie.blogspot.com/

6 comments:

  1. Well, Del ada masa sekarang so Del baca. Best!

    ReplyDelete
  2. Best best best! akak pun tak pandai buat story mcm zulaikha. hehe. fighting!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks akak!!! Heehehehe... Fighting tuk kak CIA juga!!

      Delete
    2. CIA tipu tu MZ... hahaha. Korang dua sama je... sama sama boleh tulis cerpen yang best. baca sekali mesti nak datang lagi kat blog korang dua. tahniah CIA dan MZ.

      Delete
    3. Tulah.. tak baik tipu tau kak CIA!!! Dosa... baru habis puasa... heheehhe *kenapa kita berdua buli kak CIA ni?*

      Delete