Search This Blog

Saturday 16 August 2014

SAKA DUA DUNIA Bahagian 3

Bengkel  Afif  sekarang  semakin  ramai  pelanggan.  Bisnesnya  maju  sehingga  dia  boleh  mengupah  dua  orang  pemuda  lepasan   kolej  vokasional  untuk  membantunya.  Entah  siapalah  yang  dengki  kepadanya  dahulu.

Suatu  hari,  dalam  kesibukannya  membetulkan  beberapa  buah  kereta  di  bengkel,  telefonnya  berdering.  Bagai  nak  luluh  jantungnya  apabila  melihat  nama  ‘Karon’  tertera  di  skrin-  lintah  darat  yang  meminjamkan  duit  kepadanya.
“Hello?”  Afif  menjawab  panggilan.  “Hello,  sahabatku  Afif!”  kata-kata  Karon  diikuti  derai  ketawa.  Afif  berdiam  diri.  “Lah  brother,  marah  ke?  Apasal  senyap?”  Karon  tertawa  sinis.  “Apa  kau  nak?”  tanya  Afif  serius.
“Relaks  lah  brother.  Oh,  lupa.  Aku  bukan  brother  kau,  brother  kau  kan  photostate  muka  kau?  Apa  nama  dia?  Danish?  Oh  ya,  Danish,  anak  angkat  Tan  Sri  Darius,”  kata  Karon  lalu  ketawa  lagi.  “Apa  kau  nak?!” 
“Aku  ada  abang  kau,”  bagai  nak  pitam  Afif  mendengar  kata-kata  Karon.  Namun,  dia  masih  cuba  berlagak  tenang.  “Kau  tipu,”  suara  Afif  yang  jumpa  menyembunyikan  gentar  dapat  didengari  Karon.  Karon  ketawa  lagi.
“Eh,  adik  kesayangan  kau  tak  percaya  cakap  aku.  Kau  cakap  sekarang!  Cakap!”  talian  sunyi  sebentar  selepas  jeritan  Karon.  Jantung  Afif  berdegup  kencang.  Badannya  yang  sememangnya  berpeluh  semakin  lenjun.
Talian  yang  sunyi  tadi  diterjah  bunyi  seseorang  tersedak  seperti  ditumbuk.  “Ja...ngan...  da...tang...”  suara  Danish  yang  lemah  menusuk  telinga  Afif.
“Dah  dengar?  Datang  ke  tempat  aku  atau  ini  kali  terakhir  kau  dengar  suara  abang  kau.  Oh  ya,  bawa  sedikit  duit  dari  peti  besi  abang  kau  tu.  Kau  tahu  kod  nak  buka  peti  besi  tu  kan?  Aku  tak  minta  banyak,  8  juta  sahaja.  Ingat,  datang  seorang  diri,”  sebaik  Karon  mematikan  talian,  Afif  memecut  motornya  ke  rumah  persendirian  Danish.


Di  rumah  Danish,  tiada  seorang  pun  pembantu  rumah  atau  pekebun  yang  ada.  Afif  sememangnya  mempunyai  kunci  pendua,  dan  Danish  pernah  memberitahu  Afif  kod  peti  besi  itu.  Dia  memandu  kereta  MyVi  lama  Danish  dan  meniggalkan  motor  kapcainya  di  laman  rumah  Danish.

Sewaktu  memandu,  beberapa  perkara  menerjah  fikirannya.  ‘Aku  tak  akan  biarkan  Danish  mati,’  dan  ‘Kalau  apa-apa  jadi  kepada  Danish,  aku  akan  bunuh  Karon!’  dan  ‘Ya  Allah,  selamatkanlah  Danish...’  dan  ada  juga,  ‘Kalau  aku  jumpa  Danish,  aku  tak  akan  biarkan  Karon  bunuh  dia!  Biar  aku  yang  bunuh  dia  dulu!  Menyusahkan  betul!’  otaknya  ligat  berfikir  bagaimana  Danish  boleh  jatuh  ke  tangan  Karon.

BERSAMBUNG...

3 comments:

  1. Replies
    1. Taklah kak CIA... dia cakap macam tu sebab dia bengang Danish boleh dengan mudahnya kena tangkap dengan Karon. So, for a second dia macam marah lah kat Danish. Kira macam cinta kata benci lah ni.. dia risau sebenarn. Sorry kalau buat akak confuse... hehehhe

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete