Search This Blog

Sunday 17 August 2014

SAKA DUA DUNIA Bahagian 4

Afif  tiba  di  tempat  Karon  apabila  matahari  mula  terbenam.  Rumah  terbiar  inilah  yang  dahulunya  membawa  permulaan  kepada  saka  dunia  nyatanya.
Apabila   dia  masuk  ke  salah  satu  bilik  di  situ,  tangan  Danish  terikat,  mukanya pucat.  Dia  hanya  memakai  singlet  hitam  dan  seluar  jeans  pendek  paras  lutut.
“Danish,”  Afif  memanggil  dalam  berbisik  sambil  cuba  merungkaikan  ikatan  di  pergelangan  tangan  Danish.  “Kenapa  datang?”  Danish  bertanya  lemah  dan  Afif  hanya  mendiamkan  diri.  Ikutkan  hati,  hendak  sahaja  Afif  menyumpah  Danish.  Sewaktu  dia  bertanya  begitu  sehingga  merayu-rayu  menyuruh  Danish  pulang  dahulu,  Danish  buat  bodoh  sahaja.  Rasa  macam  hendak  luku  kepala  Danish  pun  ada. 
“Hero  dah  datang!”  selari  dengan  suara  sinis  Karon,  belakang  kepala  Afif  dipukul  kuat  sehingga  menyebabkan  dia  pengsan.
“Oi,  bangun!  Kau  nak  tidur  sampai  mati  ke?”  suara  salah  seorang  anak  buah  Karon  mengejutkan  dua-beradik  itu.  Entah  sudah  berapa  lama  mereka  tidak  sedarkan  diri.  Perkara  pertama  yang  dilihat  Afif  apabila  dia  sedar  ialah  muka  Karon.  Bukan  sesuatu  yang  ingin  dilihatnya.
“Mana  duit  aku?”  pertanyaan  Karon  tidak  diendahkannya.  Badannya  yang  membelakangkan  Danish  dan  tangannya  yang  diikat  bersama  Danish  digoyang-goyangkan  untuk  memastikan  Danish sudah  sedar.
“Kau  pekak  ke?  Mana  duit  yang  aku  minta  tu?”  waktu  itu,  Danish  menggerakkan  tangannya,   barulah  Afif  berasa  lega.  Karon  pula  semakin  berang  apabila  dia  tidak  dilayan.  Tangannya  melayang  menghinggap  muka  Afif.
“Aku  tanya!  Mana  duit  aku!”  lagi  sekali  muka  Afif  ditampar.  Afif  merenung  tajam  muka  Karon.  “Berani  betul  hero  kita  ni,”  kekaguman  kepada  Afif  mucul  kerana  Afif  masih  berani  melawannya  walaupun  nyawa  Afif  berada  di  tangannya  sekarang.  Namun,  kekaguman  itu  tidak  membuang  rasaa  tamak  dalam  dirinya.  Kakinya  menendang  perut  Afif.
“Periksa  kereta  yang  dia  bawa,”  Karon  mengarahkan  anak-anak  buahya.  Danish  masih  lagi  lemah  kesan  dipukul  tetapi  tidak  selemah  tadi.
“Apa..  kau  akan  buat  pada  kami?”  Danish  menyoal  dalam  nada  perlahan.   Karon  tersenyum  sinis.  “Kau  agak  aku  nak  buat  apa?  Lepaskan  kau?”  kata  Karon  lalu  ketawa  sekuat  hatinya.
“Tapi,  rugi  kalau  aku  bunuh  kau  berdua,”  Karon  seolah-olah  memberi  jaminan  hidup  kepada  mereka  berdua.  “Muka  sekacak  kau  berdua,  boleh  beri  aku  duit  kalau  aku  jual  kau  orang,”  Karon  menghampiri  muka  Afif  lalu  memegangnya.  Afif  berasa  sungguh  terhina  dan  jijik.
Afif  tidak  dapat  mengawal  marahnya  lagi.  Kakinya  yang  panjang  menendang  rusuk  kiri  Karon  dan  apabila  Karon  sudah  melepaskan  mukanya,  Afif  meludah  tepat  ke  muka  Karon.  Walaupun  berasa  puas  dengan  tindakannya,  Afif  menerima   padah  apabila  dia  ditumbuk  dan  disepak  semula  oleh  Karon.  Karon  yang  bengang  meninggalkan  bilik  itu  bersama  konco-konconya.  Tinggallah  dua  beradik  itu  bersendirian.
“Jangan  berlagak  boleh?  Keadaan  tak  berpihak  kepada  kita  sekarang,  Afif,”  Danishh  bernada  serius.  Lemah  yang  dibuat-buatnya  tadi  juga  sudah  hilang.  Afif  mendiamkan  diri.
“Kau  betul-betul  bawa  8  juta  ringgit  tu   ke?”  soal  Danish.  “Hmm..”  Afif  mengiyakan  dengan  rasa  bersalah.  “Kenapalah  kau  bawa  betul-betul?  Yang  lagi  penting,  kenapa  kau datang?”  Danish  memulakan  pergaduhan.
“Kalau  kau  tak  bayar  hutang  aku  dulu,  aku  tak  akan  perlu  datang  kau  tahu?”  Afif  tidak  mengalah.  “Tapi  yang  kau  bodoh  sangat  kenapa?”  Danish  terus  mengutuk.  “Kau  lagi  teruk!  Waktu  tu  aku  dah  pesan  jangan  cakap  walau  sepatah  pun!  Tapi  tak..  kau degil!  Tengok  apa  dah  jadi  sekarang!”  Dan  pasangan  kembar  itu  terus  bergaduh.

Sehinggalah  sesuatu  menerjah  telinga  mereka.  Suara  garau  yang  sedang  mengilai.  Masing-masing  terkejut,  terutama  sekali  Danish.  “A...  Afif.  Apa  tu?”  Danish  tergagap-gagap.  Pertama  kali  dia  mendengar  suara  sebegitu.
“Pergi!”  Afif  berkata  tegas.  Suara  itu  ketawa  lagi.  “Pergi!  Aku  tak  akan  terima  kau!”  Afif  terus  bersuara.  “Afif,  kau  cakap  dengan  siapa?”  Danish  panik.  “Afif,  terimalah  aku.  Aku  akan  lepaskan  kau  daripada  mereka,”  tawar  Supiron.  “Pergi  setan!  Aku  tak  akan  terima  kau!”  jeritan  Afif  disambut  ngilaian  Supiron.
“Jadi,  kau  sanggup  mati  daripada  terima  aku?”  Supiron  menduga  pendirian  Afif.  “Ya!  Lebih  baik  mati  daripada  berdamping  dengan  kau!”  Afif  menjerit  sehingga  ke  hujung  tekak  menekankan  pendiriannya  kepada  saka  itu.  Danish  pula  masih  bingung.  Matanya  mencari-cari  empunya  suara  yang  bergaduh  dengan  Afif.
“Oh,  tak  apa.  Masih  ada  orang  lain  yang  boleh  berdamping  bersama  aku,  bukan?”  Kini,  Supiron  menjelma  dalam  bentuk  manusia  berwajah  Danish  dan  Afif.  Makhluk   itu  menghampiri  Danish  dan  mukanya  betul-betul  di  hadapan  Danish.  “Berdampinglah  dengan  aku,  Danish.  Maka  kau  akan  aku  selamatkan,”  wajah  tampan  tadi  sudah   bertukar  menjadi  wajah  hodoh  milik  Supiron.  “Danish,  jangan!  Jangan  terima  dia!”  Afif  masih  lagi  menjerit.
Danish  tidak  faham  apa  yang  sedang  berlaku  tetapi  mulutnya  terkumat-kamit  membaca Ayat  al-Kursi.  Supiron  menjerit  nyaring  mendengar  ayat-ayat  suci  itu.  Dia  menderam  dalam   kesakitan.  Akhirnya,  dia  lenyap.  Danish  dan  Afif  pula  senyap  selepas  itu.  Cuba  menenangkan  fikiran  masing-masing  yang  berserabut.

“Apa  benda  tadi  tu?”  Danish  akhirnya  membuka  mulut.  “Supiron.”  Balas  Afif.  “Hantu?”  “Saka,   keturunan  ayah.  Aku  tak  terima  dia.  Sebab  itu  dia  cuba  goda  kau  pula,”  terang  Afif  ringkas.  “Sebab  benda  itu   ke  kau  histeria  sewaktu  mula-mula  jumpa  aku?”  “Senyaplah.”  Tingkah  Afif,  malu  apabila  teringat  perlakuannya  semasa  mrreka  pertama  kali  berjumpa.
“Afif,  kau  tau  kenapa  arwah  mak   bagi  aku  kepada  orang  lain?”  tanya  Danish  tiba-tiba.  “Sebab  kau  sakit,”  balas  Afif  ringkas,  tidak  selesa  dengan  topik  perbualan  mereka.  “Mak  buang  aku  sebab  aku  sakit?”  Danish   menyoal  lagi.  Afif  mengeluh.
“Jantung  kau  berlubang  sejak  lahir.  Bila  ada  orang  kaya  nak  jadikan  kau  anak  angkat,  mak  tahu  itu  peluang  kau  untuk  buat  pembedahan  dan  hidup.  Orang kaya  yang  jadikan  kau  anak  angkat – mama  dan  papa  kau  beri  kebenaran  untuk  mak  jumpa  dengan  kau  tetapi  mak  tolak  sebab  nak  jauhkan  kau  daripada  Supiron.  Dia  takut  Supiron  berjaya  pujuk  kau  untuk  berdampingan  dengan  dia,”  cerita  Afif.
“Kenapa  mak  tak  jauhkan  kau  daripada  Supiron?”  Danish  terus  bertanya.  “Aku  rasa,  mungkin  sebab  mak  rasa  kau  lemah.  Dia  takut  kau  mudah  terpengaruh  dengan  tawaran-tawaran  Supiron  dan  dia  tak  rasa  aku  macam  tu.  Lagi  pun,  kalau  mak  beri  anaknya  yang  sebaik  aku  kepada  orang  lain,  siapa  nak  jaga  dia?”  Afif  memuji  diri  membuatkan  Danish   tersenyum  kecil. 
“Keadaan  macam  ni  pun  kau  sempat  buat  lawak  lagi,  kan?  Kita  ni  bak  telur  di  hujung  tanduk,  tau?”  Danish  membebel.  “Eh,  mana  ada  buat  lawak.  Betul  ni.  Aku  anak  soleh.  Kau  apa  tau?”  Danish  terus  membuat  kenyataan  masuk  bakul,   angkat  sendiri.  “Tapi  kan,  bukan  ke  saka  cuma  cari  anak  perempuan?  Kenapa  ‘benda’  itu  datang  cari  kita  dan  ayah?”  Danish  hairan.  Selalunya, dalam  cerita-cerita  Melayu  yang  ditontonnya,  saka  akan  pergi  kepada  waris  perempuan  tetapi  dalam  kesnya,  saka  itu  mencari  pewaris  lelaki  pula.
“Kau  ni,  nama  sahaja  budak  bandar,  tapi  kau  taklah  pandai  mana.  Ayah  anak   tunggal,  mana  ada  adik-beradik.  Kita  pula,  masa  bila  pula  mak  sempat  nak  mengandungkan  adik  perempuan  kita?  Ayah  meninggal  sebulan  selepas  kita  lahir.”  Afif  mengutuk  Danish  tetapi  Danish  cuma  berkata  “Oh.”
“Kau  tahu,  sebelum  mak  meninggal,  aku  janji  dengan   mak  yang  aku  tak  akan  terima  Supiron  dan  tak  akan  hampiri  kau  supaya  Supiron  tak dapat  cari  kau.  Sekarang,  aku  dah  dapat  dosa  mungkir  janji  sebab  kau,”  kata  Afif.  Danish  cuma  mampu  tertawa.

Danish  tiba-tiba  tersedar  sesuatu.  “Afif,  kau  rasa  orang-orang  Karon  ada  di  luar?”  bisik  Danish.  “Entah,”  Afif  pula  masih  berbicara  seperti  biasa.  “Aku  tak rasa  mereka  ada  di  luar.  Sebab  masa  kau  terjerit-jerit  tasi  tak  ada  siapa  pun  kisah,”  “Habis  kau  nak  buat  apa?”  Afif  juga  mula  berbisik.  Malangnya,  pertanyaan  Afif  tidak  terjawab  dek  Danish.  Masing-masing  terdiam  seketika.
“Kau  ada  bawa  kunci  rumah  aku?”  bisik  Danish  selepas  mendapat  akal.  “Ada,  dalam  poket  belakang  seluar  aku,”  Danish  terus  meraba  poket  belakang  seluar  Afif.  “Uish,  kenapa  kau  raba  aku?”  Afif  terperanjat  apabila  tangan  Danish  merayap  di  bahagian  pinggulnya.  “Ish,  nafsu  aku  normal  lah!  Aku  nak  ambil  kunci  tu.  Cuba  bangun  sikit.  Aku  tak  boleh  tarik  kunci  ni  kalau  kau  duduk  dekat  atas  dia,”  arah  Danish.  Afif  pula  hanya  menurut.  “Got  it”  Afif  bersorak  riang,  masih  berbisik.  “Kau  nak  buat  apa  dengan  kunci  tu?”  soal  Afif,  sudah  duduk  semula  dan  tidak  mencangkung  lagi.  “Sekejap.”
Dalam  sekelip  mata,  ikatan  di  pergelangan  tangan  mereka  berdua  terungkai.  “Tak  guna  ada  kunci  yang  tajam  macam  ni  kalau  tali  yang  tak  berapa  nak  tebal  ni  pul  tak  boleh  nak  potong.  Nasib  baik  akal  aku  panjang,  harapkan  kau..”  Danish  sempat  mengutuk  Afif.  Afif  mencebik.
“Pergi  periksa  budak  dua  ekor  tu,”  mereka  berdua  dapat  mendengar  Din.  Kedua-dua  kembar  itu  berpandangan  dengan  riak  panik.  Apa  nak  buat?!

Danish  lantas  menyuruh  Afif  duduk  semula  seolah-olah  dia  sedang  diikat.  Danish  pula,  entah  bagaimana  dia  buat,  kedua-dua  tangannya  dapat  memegang  besi  berkarat  di  pintu  lalu  dia  seperti  melekat  di  dinding,  betul-betul  di  atas  pintu.
Afif  pula  tercengang  melihat  Danish  seperti  Spider-Man  tak  pun  Cicak-Man.  Dalam  fikirannya  terlintas,  ‘Kenapa  mak  suruh  aku  jaga  dia  ek?  Macam  dia  lagi  kuat  daripada  aku  je?’
Apabila  konco  Karon  yang  agak  muda,  Zam  masuk  ke  bilik  itu,  matanya  terbeliak  melihat  seorang  daripada  tebusan  mereka  sudah  hilang.  Apabila  dia  ingin  keluar  untuk  memaklumkan  kepada  Din  tentang  perkara  itu,  waktu  inilah  Danish  menyepak  mukanya  sehingga  dia  pengsan.  Afif  pula  mengambil  pisau  di  tangan  Zam  lalu  menggores  paha  Zam  sebelum  mereka  dua  beradik  meninggalkan  bilik  itu.
Din  pula  sedang  menunggu  di  luar,  agak  jauh  dari  bilik  itu.  Afif  tiada  pilihan  lain  selain  menggunakan  pisau  di  tangannya.  Namun,  belum  sempat  dia  menikam,  Din  sudah  pengsan  ditumbuk  Danish.  “Wow,”  itu  sahaj  yang  keluar  dari  mulut  Afif  sebelum  dia  menggores  kaki  Din  beberapa  kali  agar  lelaki  itu  tidak  dapat  mengejar  mereka  andai  dia  terjaga.

Akhirnya,  dua  beradik  itu  berlari  meredah  malam.  Berlari,  berharap  mereka  sudah  selamat  daripada  kedua-dua  saka  itu.  Buat  selama-lamanya.

BERSAMBUNG...


Huh.... habis juga update cerita ni. Okay tak? Sorry... the ending is quite dissapointing kan? Sebab tergantung... sebab MZ dah mati akal macam mana nak endingkan. KALAU  MZ  panjangkan cerita ni dan jadikan novel/manuskrip, insyaallah tak seteruk ni. 

P.S: kemungkinan besar MZ tak akan update blog ni lagi sampai pertengahan September.. SIBUK! SIBUK! SIBUK!!!!!

6 comments:

  1. OMG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Dah habis?!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sorry Nurul!!! Tak tahu nak buat ending gano lagi nih. :(

      Delete
    2. Hah! Sebab tu saya kata, baik awak buat novel je terus! Kan ada yang dah frust. Haha. Okey okey memahami. Awak tak de ideakan? Moga-moga kawan aku ni dikurniakan idea lepas PT3 atau secepat yang mungkinlah! Fuh kiri fuh kanan. Haha. Amin... :)

      Delete
    3. Yalah.. sorrylah... saya tak perfect *buat muka pasrah* hehehehe... untuk novel ada idea tp nak tutup cerpen tu yg x reti tp kalau buat novel pun ending dia tetap akan mcm ni... haih... fuh kiri fuh kanan.. Ya Allah.. cepatlah bg hambaMu ini idea yg org berkenan!!!

      Delete
  2. Kalau saya jadi MZ. Saya akan tulis yabg Danish dan Afif akan berlari dan cari balai polis. Kemudian buat laporan polis supaya Karon kena tangkap. Barulah cerita tu tak nampak tergantung sangat. Kemudian buat ayat yang Danish dan Afif berpelukkan dan kekal bersaudara sampai bila bila. Ini cadangan saja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hurm.. bagus juga idea tu... nanti saya try sambung supaya ending tak tergantung sangat... Insyaallah akan guna idea MNH.. thanks MNH!! *Tapi macam saya ckp sibuk sgt skrg.. selepas trial exams nantilah alamatnya baru saya boleh buat .. huhu* anyways, terima kasih sgt sbb bagi sokongan, komen dan idea!!!

      Delete