Search This Blog

Wednesday 13 August 2014

SAKA DUA DUNIA Bahagian 1

Afif  memberhentikan  motornya  di  hadapan  rumah  kampung  usang  peninggalan  ibunya.  Dahinya  berkerut  apabil  meihat  sebuah  ‘kereta  mahal’  di  hadapan  rumah.  Dia  menongkat  motor  kapcainya  dan  seorang  lelaki  keluar  dari  ‘kereta  mahal’  itu.  Afif  jatuh  terduduk  saat  lelaki  itu  menghampirinya.
“Su-  Supiron,”  Afif  tergagap-gagap.  “Eh,  kenapa  ni?  Saya  bukan  orang  jahat,”  lelaki  yang  dipanggil  Supiron  itu  berpeluh.  “Jangan  dekat!”  Afif  menjerit.  Makhluk  di  hadapnnya  menyerupai  dirinya.  Dia  sungguh  yakin  makhluk  itu  bukan  manusia.
“Saya  tak  akan  apa-apakan  awak,”  lelaki  itu  semakin  berpeluh,  panik  melihat  reaksi  insan  yang  dicari-carinya  itu.  “Aku  tak  percaya  kau  setan!  Jangan  kacau  aku!”  maki  Afif.  “Ya  Allah,  siapa  Supiron?  Saya  Danish  Darius!  Ada  hal  yang  saya  nak  bincangkan  dengan  awak!”
Afif  terdiam  seketika.  ‘Eh,  saka  boleh  sebut  nama  Tuhan  ke?’  otaknya  tersedar  akan  perkara  itu.  Dia  bingkas  bangun.  Kedua-dua  tapak  tangannya  diletakkan  di  pipi  Danish  lalu  membelek-belek  muka  Danish.  ‘Macam  mana  aku  boleh  lupa  aku  ada  klon?’  Afif  berbisik  di  dalam  hati  lagi  sekali.  Danish  pula  hanya  tergamam  melihat  perangai  Afif  yang  seperti  orang  buang  tebiat.
“Kau  dahaga?  Nak  air  ke?”  Afif  berlagak  seperti  tiada  apa-apa  yang  berlaku  sebaik  mereka  masuk  ke  dalam  rumah  Afif.  “Boleh  juga.”  Afif  lantas  menuang  air  kosong  ke  dalam  gelas  lalu  diletakkan  di  atas  meja  di  hadapan  Danish.  Biasalah,  rumah  orang  bujang,  tak  mungkin  ada  rendang  dan  ketupat  pula.

“Tadi,  kau  cakap  nama  kau,  siapa?”  tanya  Afif  walau  dia  sudah  tahu  jawapannya.  “Danish  Darius,”  beritahu  Danish.  “Jadi,  kau  anak  angkat  Darius  Suhaimi?”  lagi  sekali,  Afif  bertanya  soalan  yang  telah  diketahui  jawapannya.  “Macam  mana  awak  tahu  saya  anak  angkat?”  Afif  hanya  tersenyum  mendengar  soalan  perangkap  itu.  Danish  turut  tersenyum.
“Jadi...  awak  tahu  yang  saya  kembar  awak?”  soal  Danish.  “Aku   ingat  kau  dah  mati,”  kata  Afif  tanpa  berselindung.  Senyuman  Danish  mati  dan  riak  mukanya  tidak  dapat  dikawal.  “Mak  kata  dia  bagi  kau  dekat  orang  kaya  sebab  kau  sakit  sejak  lahir  dan  rawatan  kau  perlukan  duit.  Aku  tak  pernah  dengar  apa-apa  lagi  pasal  kau.  Aku  ingat  kau  dah  mati,”  Afif  cepat-cepat  memnerangkan  ayatnya  apabila  tersedar  perubahan  ekspresi  muka  Danish.  Mereka  kekal  senyap  seketika,  terasa  janggal  bersama  ‘refleksi’  masing-masing.
“Mak  dah  meninggal,”  suara  Afif  memecah  kesunyian.  “Aku  tahu,”  Danish  tersenyum  tawar.  “Kenapa  kau  datang  sini?”  suara  Afif  kedengaran  tegas.  “Mak  dah  tak  ada,  tapi  Afif  masih-“  “Kau  baliklah.  Jangan  datang  sini  lagi.  Aku  tak  perlukan  kau,”  Afif  berjalan  ke  arah  pintu  masuk  dan  membukanya  bagi  memudahkan  Danish  keluar.  “Saya  dengar  Afif  berhutang,”  kata-kata  Danish  menghentikan  langkah  Afif.  “Jadi?”  “Abang  boleh  tolong  Afif.”
‘E’eh  mamat  ni.  Tahulah  dia  lahir  dulu  tapi  ‘abang’?  Biar  betul!  Dia  tua  berapa  minit  je!’  hati  Afif  merungut  lalu  dia  meluahkannya.  “Satu,  tak  payah  nak  ‘abang’  sangat.  Beza  umur  kita  tak  sampai  sepuluh  minit!  Dua,  aku  tak  perlukan  kau  nak  melawan  saka-saka  tu.”  “Saka?”  Dahi  Danish  berkerut.  “Lintah  darat  tulah.  Sudahlah... tolong  balik,”  Afif  menghalau  Danish  dengan  segala  hormatnya.  Danish  mengeluh,  “Fine.”  Dia  lalu  mengatur  langkah  keluar  dan  di  saat  kaki  kanannya  melangkah  keluar  dari  rumah,  kedengaran  azan  Maghrib  berkumandang  dari  surau  berdekatan.  “Boleh  aku  solat  dulu?”  tanya  Danish  sambil  tersenyum.  Kali  ini,  Afif  pula  yang  mengeluh.  ‘Susah  betul  nak  halau  mamat  ni.’
“Sejadah  ada?”  tanya  Danish  sesudah  mengambil  wuduk.  Afif  menunding  jarinya  ke  arah  sebuah  bilik.  “Kau  masuk  bilik  tu,  ada  satu  almari  yang  dah  nak  runtuh.  Dalam  tu  mungkin  ada  sejadah  lama  mak.  Aku  rasa  aku  tak  buang,”  kata  Afif  selamba.  “Jom  solat  berjemaah,”  Danish  mempelawa.  “Aku  tak  solat.”  “Oh,”  itu  sahaja  yang  mampu  terluah  dari  mulut  Danish.
Usai  solat,  Danish  dengan  sendirinya  melangkah  ke  pintu.  Sebelum  pergi,  dia  bertanya    “Siapa  Supiron?”  Afif  memandangnya  dan  hanya  berkata,  “Baliklah,”  sebelum  keluar,  dia  sempat  berpesan.  “Kalau  ada  apa-apa,  call  saya,”  lalu  memberikan  kad  bisnesnya.  ‘Jangan  harap,’  hati  Afif  berkata  lalu  dalam  kepalanya  terngiang-ngiang  pesanan  dari  arwah  maknya.  Mak  mereka.


Saat  Danish  pergi,  Supiron  duduk  di  sebelah  Afif.  Afif  membuat  tak  tahu  tetapi  Supiron  terus  menghasutnya.  “Terimalah  tawaran  aku,  Afif.  Kau  memang  ditakdirkan  untuk  berdamping  denganku.”  Afif  merenung  tajam  wajah  hodoh  Supiron.  Hatinya  membisik  kalimah  suci,  meminta  tolong  Allah  Yang  Maha  Esa,  Di  saat  itu,  Supiron  menjerit  nyaring  kerana  panas  panahan  kalimah  pujian-pujian  terhadap  Allah.  Afif  turut  berasa  panas  dan  pedih.  Apabila  dia  menoleh,  Supiron  sudah  lesap.
Supiron – saka  dari  keturunan  bapa  Afif.  Bapa  Afif,  Khairil  mati  muda  dan  tidak  pernah  mewarisi  Supiron.  Saka  itu  cuba  mendampingi  ibu  Afif,  Suraya,  namun  Suraya  tidak  menerima  tawarannya  sehinggalah  Suraya  meninggal  dunia.
Selepas  pengebumian  Suraya,  Afif  hendak  menunaikan  solat  Zohor  tetapi  apabila  dia  mula  membaca  al-Fatihah,  dia  berasa  pening  dan  bahang  sehingga  dia  tidak  mampu  berdiri.  Selepas   dia  baring  di  katilnya,  dia  dapat  mendengar  Supiron  mengilai.  Sejak  hari  itu,  dia  berhenti  beribadah.  Cuma  terkadang  jiwanya  rindukan  Tuhan  lalu  dia  berzikir  di  dalam  hati  walau  badannya  terasa  seperti  sedang  terbakar.

Afif  tidak  pernah  menerima  Supiron  tetapi  entah  mengapa  dia  aka  berasa  panas  setiap   kali  dia  beribadah.  Mungkin  dia  telah  menerima  Supiron  tanpa  sedar  atau  mungkin  hanya  kerana  imannya  lemah.

BERSAMBUNG...

Assalamualaikum.  2nd  CERPEN!!  Kali  ni  MZ  cuba  buat  selamba  sikit.  Selamat  mengkritik  dan  membaca~~

4 comments:

  1. Bestnya cerpen ni... Awak pandai tulis cerpen. Bahasa yang awak guna sangat halus. Tahniah. Awak tulis cerpen lagi hebat daripada saya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehehe. Thanks for the compliment. Saya belum sempat baca cerpen awak tapi saya dah baca sajak awak yang latest tu. BEST!! oh ya.. apa maksud awak.. bahasa yang saya guna halus? Maaf.. tak berapa faham :)

      Delete
    2. Bahasa halus tu maksudnya bila baca cerpen awak kita rasa lancar je... kata kata dan bahasa yang awak gunakan sangat tepat. Hanya orang yang berbakat menulis je yang ada kemahiran tu. Lebih tepat lagi cerpen awak ni macam cerpen cerpen yang ditulis oleh penulis penulis besar (dari sudut gaya bahasa dan penggunaan kata) Saya sendiri tak ada kemahiran tu. Saya tak mahir menulis tetapi saya minat menulis. Saya yakin awak bukan sahaja minat tetapi juga mahir menulis. Saya doakan moga moga awak jadi penulis terkenal suatu hari nanti.

      Delete
    3. Oh.. thanks sebab jelaskan. Saya harap kita berdua masing-masing akan dapat capai impian yang terbaik untuk kita berdua!!! Ameen!!

      Delete