Search This Blog

Friday 5 September 2014

Erti Sebuah Persahabatan Bahagian 4 (Akhir)

“Awak,  kenapa  awak  buat  macam  tu?  You’ve  ruined  their  friendship!”  Mira  betul-betul  tidak dapat  terima  apa  yang  telah  dilakukan  oleh  Zaihan.
“Friendship?  Wujudkah  persahabatan  kalau  hanya  untuk  mempergunakan  satu  sama  lain?  Awak  tak  sedar  ke...  selama  ni  Kyra,  Merlia  dan  Qistina  hanyak  nak  mempergunakan  awak?  Mereka  cuma  nak–“
“Macam  mana  awak  tahu  apa  yang  dah  jadi  kepada  saya?”  Mira  memotong  kata-kata  Zaihan.  Entah  buat  kali  ke  berapa  hari  ini,  dahinya  berkerut  lagi.
“Saya  sama  sekolah  dengan  awak,  Mira.  Saya  pelajar  baru  jadi  mungkin  awak  tak  cam  muka  saya.  Tapi  saya  nampak  apa  yang  jadi  pagi   tadi.  Saya  mungkin  baru  di  sekolah  tu,  tapi  saya  dah  dengar  semua  orang  cakap  yang  awak  handal  hampir  dalam  semua  bidang  tapi  kadang-kadang  awak  terlalu  naif.  Dan  bila  saya  tengok  apa  yang  jadi  tadi,  saya  tahu  yang  selama  ni  mereka  hanya  mempergunakan  awak,”  kenyataan  Zaihan  membuatkan  Mira  terdiam.
Bila  difikirkan  semula,  ada  betulnya  kata  Zaihan.  Mereka  bertiga  sering  meminta  tolong  Mira  tetapi  apabila  Mira  meminta  tolong,  sentiasa  beralasan.  Rakan-rakan  sekelas  Mira  juga  pernah  memberitahu  Mira  bahawa  mereka  bertiga  kadangkala  mengumpat  Mira  tetapi  Mira  menafikan,  mengatakan  mereka  hanya  bergurau.
“Awak,  saya  bukanlah  nak  berlagak  pandai  tentang  siapa  itu  sahabat  sebenar  sedangkan  dalam  masa  17  tahun  saya  hidup  ni,  saya  pun  masih  mencari  sahabat  sejati  saya  sendiri.  Bukanlah  saya  nak  kata  sahabat  sejati  tak  pernah  bergaduh  but  those  three  seriously  don’t  fit  the  ‘true  friend’  title.  I’m  proud  of  you  for  standing  up  for  yourself  and  your  parents  just  now.  Sekurang-kurangnya  awak  taklah  senaif  yang  mereka  sangka,”  kata-kata  Zaihan  terpahat  di  hati  Mira.
“Macam  saya  cakap  tadi,  dalam  masa  17  tahun  saya  hidup  ni,  saya  masih  mencari sahabat  sejati  saya.  Tapi  bagi  saya,  seorang  sahabat  tu  akan  sentiasa  jaga  kita.  Sokong  kita  bila  kita  buat  benda  yang  baik,  larang  kita  bila  kita  buat  benda  yang  buruk.  Bila  kita  mencapai  sesuatu  kejayaan,  dia  akan  gembira  untuk  kita,  bukannya  terpekik  terlolong  macam  Kyra  tu.  Lagi  satu,  dengan  seorang  sahabat,  bila  gaduh,  mesti  rasa  rindu  dan  gaduh  mesti  tak  lama.  Yalah,  rindu  punya  pasal.  Mungkin  awak  anggap  mereka  bertiga  sahabat  awak.  Tapi  adakah  mereka  anggap  awak  sahabat  mereka  mahupun  rakan  mereka?”  Lagi  sekali  kata-kata  Zaihan  meunsuk  jantung  Mira.  Benarkah  mereka  bertiga  sahabatnya?
Mira  sedar,  sejak  dia  rapat  dengan  Kyra,  Merlia  dan  Qistina,  dia  jarang  meluangkan  masa  bersama  keluarganya.  Dia  juga  berhenti  menyertai  kelas-kelas  seni  yang  dahulunya  seperti  satu  kewajipan  baginya  setiap  minggu.
Mira  berazam.  Dia  harus  melangkah  setapak  ke  belakang  dan  melihat  sipa  musuh  dan  siapa  musuh  dalam  selimut.  Dia  tak  akan  menangis  lagi!



~TAMAT~


2 comments:

  1. Yezza! Best nak... okey, awak tahu :3
    Kan dah kata, awak confirm boleh punya buat cerpen persahabatan ni. (Walaupun stress nak mati tengok awak stress haha) Sekali awak buat, perghhh. Menusuk kalbu, menikam jiwa tahu tak? Haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaha... thanks. Tp rasanya tahun depan kot baru saya buat cerpen macam ni lagi. STRESSS!!!!!!

      Delete